Przeglądając strony najbardziej popularnych blogerów, najchętniej oglądane kanały na youtubie oraz social media trudno nie odnieść wrażenia, że w ciągu kilku lat w Polsce pojawiła się nowa grupa celebrytów, którzy mając coraz większą siłę przebicia. Skąd się biorą kolejni blogerzy, którzy zaskakują i odnoszą sukces?
Trzeba zacząć od tego, że blogowanie w Polsce jest po prostu bardzo modne. Wiele osób tworzy treści, które mogą znaleźć odbiorców. Od mniej więcej dekady blogi zyskały wiele na popularności, ale co ważniejsze, także na znaczeniu. Dziś blogerzy swoją popularnością mogą dorównać znanym muzykom, sportowcom czy aktorom. Ich rozpoznawalność jest coraz większa, a co za tym idzie, zarabiają coraz więcej. Duża widownia sprawiła, że wiele firm woli nawiązać współpracę z blogerem, niż próbować kreować swoje produkty czy markę poprzez tradycyjne kanały takie jak telewizja czy radio. Producenci wolą zorganizować kampanię poprzez popularnego blogera z kilku względów.
Koszty
O ile honorarium blogera może być niższe lub porównywalne z zatrudnieniem znanej osoby w telewizji, to o wiele korzystniej wygląda to w przypadku produkcji i dystrybucji reklamy. Bloger sam lub w porozumieniu z firmą partnerską ustala reguły oraz sposób, w jaki dany produkt może zostać wyeksponowany. Do wyboru jest tutaj kilka opcji począwszy od testowania produktów poświęcając mu nieco więcej czasu, poprzez specjalne konkursy, a na mniej lub bardziej dyskretnym lokowaniu produktów kończąc. W porównaniu z tym produkcja reklamy z aktorką czy piosenkarką to kolejne wydatki, nie wspominając już o koszcie dystrybucji takiej reklamy w mediach.
Grupa docelowa
Tradycyjna reklama jest jak strzelanie na oślep. Widzi ją każdy, ale informacja o produkcie trafia tylko to niewielkiej części grupy docelowej. Blogerzy działają dla swoich odbiorców, którymi jest zazwyczaj grupa o ściśle określonych zainteresowaniach. Powszechnie wiadomo, że bloger zajmujący się grami komputerowymi skupia wokół siebie fanów gier, a grupa docelowa blogerki modowej to zazwyczaj kobiety w pewnym wieku. Dzięki takiej różnorodności producenci mogą znaleźć blogera, który działa w ich „branży”. I tak oto producent zabawek dla dzieci powinien szukać osoby prowadzącej blog o wychowaniu dziecka, a dystrybutor marki odzieżowej może znaleźć potencjalnych klientów wśród fanów blogerki modowej. Takich przykładów można mnożyć. Po prostu taka kampania pozwala trafić do odpowiedniej grupy docelowej.
Zasięg
Kolejną sprawą jest zasięg. Telewizja nie jest już najbardziej atrakcyjną platformą do reklamowania danego produktu. Rolę tę dawno przejął Internet – czyli naturalne środowisko blogerów. O ile liczba odbiorców reklam telewizyjnych czy radiowych można porównać z wyświetleniami treści prezentowanych przez blogerów, o tyle Internet pozwala docierać do bardziej sprecyzowanych odbiorców i to na całym Świecie. Jest to więc również szansa dla marek globalnych, które dzięki zasięgowi jednego blogera może dotrzeć ze swoim nowym produktem do wszystkich państw, w których zamierza prowadzić dystrybucję swojego produktu.
Jak widać współpraca z blogerami może być nie tylko tańsza, ale również przynosić lepsze efekty, niż dotychczas stosowane formy reklamy w radio, telewizji czy prasie. Ich fenomem sprawia, że blogerzy stali się nie tylko kolejną grupą celebrytów, ale przede wszystkich są alternatywą dla dotychczasowych gwiazd rodzimego show biznesu.
Jestem przekonany, że nie ma lepszej metody dotarcia do młodszej grupy widzów przez reklamodawców.